Euroopan komissio on laatinut ehdotuksen unionin uudeksi digistrategiaksi. Muiden asioiden ohella siinä todetaan, että datakeskus- ja televiestintäalat aiheuttavat merkittäviä ympäristövaikutuksia, ja että molempien alojen "voivat ja niiden tulisi olla hiilineutraaleja vuoteen 2030 mennessä".
"Digitaaliset ratkaisut, erityisesti data, vaativat täysin integroidun elinkaaristrategian, suunnitteluvaiheesta energiankulutuksen ja raaka-aineiden hankintaan ja käyttöön sekä lopputuotteiden käyttöikään keskittymiseen. Esimerkiksi seuraamalla, milloin ja missä sähköä tarvitaan eniten ja missä energiatehokkuutta voidaan lisätä, voidaan fossiilisten polttoaineiden käyttöä vähentää," komissio toteaa tulevan digistrategian ehdotuksessa.
Datakeskukset vastaavat suuresta osasta energiankulutusta ja päästöjä
Euroopan komission mukaan tietoliikennealan osuus maailman kokonaisenergiankulutuksesta on tällä hetkellä 5–9 prosenttia ja yli 2 prosenttia kaikista päästöistä – datakeskukset ovat ylivoimaisesti suurimpia energiankuluttajia. Lisäksi datakeskusten osuus maailmanlaajuisesta sähkönkulutuksesta ennustetaan kasvavan lähes 8 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Samaan aikaan HPE:n tutkimuksen mukaan vain noin 6 prosenttia kaikesta koskaan luodusta datasta käytetään nykyään. Toisin sanoen, on monia kehityskohteita.
Siitä huolimatta, että ala on itse asiassa lisännyt uusiutuvien energialähteiden käyttöä, nopeasti kasvava median virta, tekoälyn käyttö ja erilaiset pilvipalvelut, jotka vaativat suuria määriä dataa, todennäköisesti lisäävät fossiilisten polttoaineiden tarvetta kaiken toiminnan ylläpitämiseksi. Siksi tarvitaan lisätoimia tämän negatiivisen kehityksen hidastamiseksi.
Vihreämpään suuntaan IT-alalla
Ehdotuksessa komissio mainitsee useita konkreettisia toimenpiteitä, jotka ohjaavat IT-alaa vihreämpään suuntaan.
"On selvää, että IT-alan on käytävä oma vihreä muutos. Alan ympäristöjalanjälki on merkittävä, ja datakeskusten sekä teleoperaattoreiden on parannettava energiatehokkuuttaan, hyödynnettävä ylijäämäenergiaa uudelleen ja käytettävä enemmän uusiutuvia energialähteitä."
Euroopan komissio toteaa myös, vailla tarkempia yksityiskohtia, että se käynnistää "aloitteita ilmastoneutraalien, erittäin energiatehokkaiden ja kestävien datakeskusten saavuttamiseksi vuoteen 2030 mennessä sekä läpinäkyvyyttä lisääviä toimenpiteitä teleoperaattoreiden ympäristöjalanjäljen suhteen."
Lisäksi EU aikoo käynnistää laajan kilpailuoikeudellisen tutkimuksen ja ryhtyä toimiin globaaleja internet-jättejä vastaan myöhemmin tänä vuonna "korostaen erityisesti näitä uusia kasvumarkkinoita, jotka muokkaavat talouksiamme ja yhteiskuntiamme," ja toteaa, että ennakoivia säädöksiä saatetaan tarvita siellä, missä verkkopalveluista on tullut "merkittäviä yksityisiä portinvartijoita ja sääntöjen laatijoita." Euroopan komissio aikookin tarkistaa ja tarvittaessa päivittää kilpailusääntöjään digitaalitalouden kaikentyyppisen kilpailunvastaisen toiminnan kattamiseksi.


